Orosanmälan för barn
Att anmäla
Vissa myndigheter och yrkesverksamma är skyldiga att genast anmäla till socialnämnden om de i sin verksamhet får kännedom om eller misstänker att ett barn far illa. Även privatpersoner som får kännedom om eller misstänker att ett barn far illa, bör anmäla detta till socialnämnden.
Att göra en anonym anmälan
Tänk på att alla uppgifter du lämnar kan komma att lämnas ut till berörda parter. Om du till exempel väljer att uppge ditt namn, kan socialtjänsten inte garantera din anonymitet.
Vad händer sedan?
Efter att en anmälan inkommit gör socialtjänsten en bedömning om hur man ska gå vidare med uppgifterna. Som privatperson har du inte möjlighet att få information om denna bedömning eller få återkoppling på hur socialtjänsten hanterar anmälan. Om din oro kvarstår efter att du har anmält bör du göra en ny anmälan. All personal inom socialtjänsten arbetar under sekretess och inga uppgifter lämnas ut till obehöriga.
Om du är osäker på om, hur eller vad du ska anmäla kan du alltid kontakta mottagningsgruppen
Tel: 0270-75000 (08:30 - 11:00, 13:15 - 15:00)
E-post: kundtjanst@soderhamn.se
Trettondagsafton, skärtorsdag, Valborgsmässoafton, dag före Kristi Himmelsfärd samt dag för Alla Helgons dag hanteras anmälningar som inkommit efter kl. 12.00 nästkommande vardag. Vid ärenden som inte kan avvaktas till nästkommande vardag, vänligen kontakta socialjouren efter kl. 14.30, alternativt vid akuta behov, ring 112. Se information nedan.
Vid akuta behov utanför kontorstid
Socialjour 026-10 02 25
Socialjouren tar emot anmälningar rörande barn och ungdomar samt vuxna missbrukare.
När socialkontoret är stängt kan du vända dig till Socialjouren som ger dig akut hjälp på kvällar, nätter och helger. Socialjouren är stationerad i Polishuset i Gävle.
Telefontider Socialjouren:
Måndag - Torsdag 17.00 - 23.00
Fredag 17.00 - 02.00
Lördag 16.00 - 02.00
Söndag 16.00 - 23.00
Behöver du göra akuta anmälningar när både socialtjänsten och Socialjouren har stängt, ring SOS Alarm 112. SOS Alarm kontaktar då Socialjourens beredskap.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
Lagringstid
- 14 dagar
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Övriga upplysningar
Mer information om hur dina personuppgifter behandlas och vilka rättigheter du har enligt dataskyddsförordningen (GDPR).
https://www.soderhamn.se/personuppgifter
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Datainspektionen. Besök Datainspektionens hemsida (https://www.datainspektionen.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal-och-tips) för mer information om hur du lämnar klagomål.